Central Park Utrecht
Vanuit een mooie samenwerking tussen de Koninklijke Ginkel Groep en groenontwerpbureau MOSS (Makers of Sustainable Spaces) is een prachtig indoor groen park gerealiseerd bij Central Park in Utrecht.
Precies halverwege het 23 verdiepingen tellende hoge gebouw in het hart van Utrecht heeft MOSS een 500m2 weelderig groen park ontworpen, dat de naam van de ontwikkeling onderschrijft: Central Park. De Koninklijke Ginkel Groep realiseerde het groene park. Het is een aansprekend voorbeeld voor de toekomst van groene kantoren!
Azorian flora was het startpunt van inspiratie binnen dit project. Deze flora bestaat uit Atlantische, Mediterrane, Kosmopolitische (komt over de hele wereld voor) en tropische soorten. In totaal kwamen zo’n 50 bomen en struiken, 1.500 planten en zelfs een kabbelend beekje het gebouw binnen. De mix van dennenachtige structuren, kleurrijke bloeiende knoppen en tropische planten zijn een unieke combinatie voor Central Park.
Met dit geweldige groene gebaar tonen De Koninklijke Ginkel Groep en MOSS een ondubbelzinnige bijdrage aan de wereld van architectuur en design en leggen ze de lat voor groene gebouwen en onze leefomgeving.
Het ontwerp is gebaseerd op wetenschappelijke gegevens die het positieve effect van de natuur op zowel onze fysieke als mentale conditie onthullen. Planten zorgen voor frisse lucht, een verandering van omgeving en verminderen stress, wat op zijn beurt de productiviteit op de werkplek verhoogt en de manier waarop mensen een ruimte ervaren verbetert.
Tijdens het EILO-congres in Lyon (november 2021) heeft dit project de eerste prijs gewonnen. De jury was erg onder de indruk van het ontwerp en al het groen van dit prachtige overdekte park, dat zelfs een riviertje bevat, dat ruimte biedt aan verbindende mensen. In totaal waren er 52 inzendingen uit 15 verschillende landen!
EILO is de European Interior Landscaping Organisation. Het doel van EILO is om professionele interieurarchitecten te verbinden om kennis, expertise en inspiratie te delen en met deze wedstrijd wil het aandacht genereren voor interieuraanleg bij het grote publiek. Dit door de creativiteit, het innovatieve potentieel en het vakmanschap van de interieur-aanlegsector te vieren.